lördag 28 januari 2017

Mål 2017

Såhär i slutet av januari när de flesta brutit sina nyårslöften är det dags för mig att offentligt förkunna mina mål för året. Tanken är att inte ha alltför många, att de ska vara realistiska och att jag följer upp kvartalsvis.



Den här lilla bloggen har ju mest fokuserat på pengar och investeringar, så låt oss börja där:

1) Ha en sparandegrad över 30% av nettolönen under 2017.

2) Hålla mig till mina investeringsregler oavsett hur marknaderna beter sig.

3) Spara undan/investera tillräckligt för att köpa två nya aktier i aktieportföljen.

4) Komma fem procentenheter närmare den finansiella friheten. (Definierat som ökad investering, ej värdeutveckling - vare sig positiv eller negativ). 





En sund själ i en sund kropp är ju också viktigt, så därför några mål relaterat till det:

5) Kunna göra 40 ordentliga armhävningar i sträck. (idag: 20 st)

6) Kunna utföra plankan i minst 120 sekunder (idag: 70s).

7) Ro 5 km roddmaskin på under 19:30 minuter (idag: 20:45 min).

8) Åter kunna springa 10 km på under 60 minuter (idag: 68 min).

9) Väga under 100 kg (idag: 106 kg).

10) Läsa minst 10 böcker under året (varav max 5 jobb- eller ekonomirelaterade).


Tio mål för året - alla är inte lätta att nå, men målsättning är nu klar!

Vad har du för mål för året?


10 kommentarer:

  1. Riktigt bra mål du har Egon! Det är bra att göra dem offentliga med för då sätter man lite extra Fressen på sig själv.

    Själv har jag lite dåligt med utformade mål i den strukturerade form som du har. Får kanske fixa det nästa veckas kickoff.

    //Aktiepappa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, just det, jag minns att du skrivit om förra kick-off:en vid ett tidigare tillfälle. Det är alltså dags igen. Kanske ett utmärkt tillfälle att fundera på vad ni vill uppnå (i år).

      Ha det så trevligt (och produktivt)!

      Radera
  2. Inspirerande hälsomål. De ska jag också anamma. Särskilt 5 (samma som dig) och 6 (klarar 75 sekunder). Mål 8 klarade jag förra året (milen i 12 km/h-tempo) - siktat ett tag på att klara milen på under 45 minuter men en rejäl stukning satte stopp (klarade 6 km i 13,7 km/h-tempo före skadan men fick sedan börja om med grundträning och balansträning).

    9:an klarade jag under förra året också (fast då från 85 kg till under 79 kg) men motion har varit eftersatt pga mkt arbete och julmaten har satt sig så nu behöver jag upprepa målet att komma under 80 kg igen även om det är mindre sträcka denna gången.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra jobbat! Jag är *host* "något" tyngre och långsammare, men ändå kul att höra att vi har likartade mål (även om på mycket olika nivåer i vissa fall).

      Lycka till med att uppni dina mål!

      Radera
  3. Bra och SMARTA mål!

    https://sv.wikipedia.org/wiki/SMART_(m%C3%A5lformulering)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag försöker hålla mig till SMART principen så gott det går. Bra att du kompletterar med detta. Jag borde ha tänkt på att ta med en mening eller två om detta.

      Tack för att du läser och kommenterar!

      Radera
  4. Mitt mål är att fortsätta kämpa på med sparandet. När det gäller träning så tränar jag redan ca 3 dagar i veckan. Det känns rimligt när man har familj och mycket jobb om dagarna. Annars har mitt mål sista året varit att dragit ner på alkohol. Alkohol är något jag tycker sämre och sämre om och jag skulle faktiskt kunna tänka mig bli helt nykterist. I dagsläget dricker jag ungefär 4 gånger per år. Ett bra tips med vikten är att undvika läsk helt. Sen jag slutade med det tappade jag runt 3-4 kg. Men känner mig normalviktig i jämförelse med min längd. 191cm och väger 94kg. Lycka till med dina mål. Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Träna tre gånger i veckan är bra. Likaså att ha slutat med läsk och alkohol. Att sluta dricka vin är inte något jag är beredd att göra i dagsläget, men samtidigt är jag ingen stor konsument. Min största svaghet gäller olika former av sötsaker och snacks.

      Ditt mål angående sparandet känns lite diffust. Hur "mäter" du om du lyckas? (Se ovan diskussion om så kallade SMARTa mål.)

      Tack för att du läser och kommenterar!

      Radera
  5. Bra mål. Jag satsar också på en bred målflora, vilket jag ägnade ett inlägg åt vid årsskiftet.

    Har inget mål för sparkvot däremot EKK - Eget Kapital Kvot. Med det menar jag summan av sparande och amortering i förhållande till nettoinkomst.

    Allt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. EKK i ditt fall blir som min sparkvot eftersom jag inte har något lån (och inte heller äger någon lägenhet eller hus). Det sätt du räknar på (EKK) låter sunt och att amortera är inte fel.

      Tack för kommentar.

      Radera