lördag 3 februari 2018

Nya fondavgifter i fondportföljen - ingen panik

I och med implementeringen av det nya finansiella regelverket MIFID II har den redovisade kostnaden för många fonder uppdaterats. I de flesta fall marginellt uppåt.

Om jag tittar på de fonder jag investerar i har det endast skett mindre förändringar i och med att t ex Avanza istället för "förvaltningsavgift" numera publicerar "produktens avgift":

- Avanza Zero (ingen avgift)
Handelsbanken Sverige OMXSB Index (0,2% 0,22% i avgift)
- SPP Aktiefond Global (0,30% 0,33% i avgift) 
- Länsförsäkringar Global Indexnära (0,2% 0,22% i avgift) 
- SPP Aktiefond Europa (0,2% 0,24% i avgift)

Jag ser med anledning av ovanstående ingen anledning till att ändra vilka fonder jag investerar i.

Andra bloggare har dock valt att byta från Länsförsäkringar Global Indexnära när det upptäckts att de i sitt informationsblad skriver att de har rätt att ta ut upp till 2% i avgift. Detta har de dock aldrig gjort. 

Tanken med att ha en säljavgift är att motverka kortsiktigt spekulation i fonderna, vilket leder till ökade transaktionskostnader som alla fondandelsägare i slutändan är med och betalar. Jag chansar på att de inte kommer att utnyttja detta och behåller mina andelar.

Dock ska man tänka på att alla avgifter faktiskt inte syns även i det nya måttet som publiceras. T ex innehåller det inte transaktionskostnader, vilka i indexfonder borde vara lägre än i mer aktivt förvaltade fonder (förutsatt att det inte är en alltför stor obalans mellan in- och utflöden i fonden). 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar