fredag 13 augusti 2021

Miljöbolag - vilka ska man investera i?

I min portfölj har jag två tunga oljeinvesteringar - Equinor och IPCO (International Petroleum Corporation). Normännen i Equinor har en hel del initiativ kring förnybar energi, vilket ligger rätt i tiden, medan kanadensarna (om jag får kalla dem så) fokuserar mer på kärnverksamheten i form av "fulolja" från sandområdena i Kanada.

Tycka vad man vill om dessa bolags huvudverksamheter, men i den rådande publika opinionen är de inte så populära. Viss "greenwashing" kan man nog beskylla det ena av dessa bolag för. Allt fler fonder använder sig också av någon slags moralisk kompass och "ESGar" sina innehav. Mina innehav i dessa två bolag kan också ses som en motreaktion mot detta om man vill vara på det humöret.

Rent ekonomiskt har Equinor levererat utdelningar varje kvartal och står för närvarande på +39% i portföljen. IPCO å andra sidan har inte levererat några utdelningar alls och står på -15%. Det senaste året har dock bjudit på stigande kurser för båda i takt med att oljepriset har höjts.

 


Finolja.

Omställningen till icke-fossila bränslen händer, men det kommer nog att ta ett bra tag innan vi har gjort oss av med vårt oljeberoende. Detta har åtminstone tidigare fått mig att tro att verkligheten kommer att värdera upp dessa bolag, vilket som sagt har skett under senaste året även om flera andra bolag i porföljen har utvecklats bättre under den tid jag ägt delar i dem. Däremot kommer vi kanske inte att nå "Peak Oil", utan snarare "Peak Oil Consumption" vilket senaste OPEC mötet tyder på (många länder vill pumpa mer, dvs har möjligheten). 

Oavsett, även en härdad man som jag själv har börjat inse att vi måste få ordning på vår lilla planet och då sneglat på bolag att eventuellt växla till. Ett sådant är Powercell. De verkar ha bra produkter, även om det nog är svårt att komma ikapp "asiaterna", bra ledning osv. Problemet är att verksamheten så långt drivs med stora förluster. Även om kursen kommit ner i år är jag tveksam till att investera.

Så, nu söker jag hjälp från den kloka läsekretsen: Om man vill investera i "miljöbolag" som borde ha framtiden för sig, vilket/vilja ska man välja och varför? Kanske en grupp av bolag och se vilka som har framgång, men då kanske man bör köpa en fond (vilken?)?

28 kommentarer:

  1. Jag kan bara tipsa om det jag har i portföljen. Eolus Vind och Handelsbanken hållbar energi a1 sek. Jag hoppar över säljpitchen, alla wow grejer med bolaget/fonden så kan du själv få läsa om dom och skaffa dig en egen uppfattning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips! Jag ska kolla upp detta bolag och denna fond.

      Radera
  2. Tomra, Scatec, Aker offshore wind, Aker carbon capture, Eolus, Transalta renewable. Är några varav Tomra är en favorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mobil1! Tack för tips och vilken som är din favorit. Du har ett ytterst passande "namn" för denna lilla diskussion :-)

      Radera
  3. Svar
    1. Jag ber att få återkomma kring detta, men ska kolla upp. Tack för tips!

      Radera
  4. Nibe har väl alltid varit en dyr men säker aktie.
    Örsted och Vestas som jag dock själv inte har.
    Ecoclime, men då får du läsa på innan.
    Sedan finns det ju massor av rena förhoppningsbolag.

    /H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej H. Ja, Nibe har jag förstås hört talas om. Kvalitetsbolag som dock "kostar". Vestas är även det bekant, men inte de andra du nämner. Det svåra är att sortera bland förhoppningsbolagen.

      Tack för tips - uppskattas!

      Radera
    2. Örstedt är i princip ett bolag som ställer om från fossil kraftgenerering till "grön" (i huvudsak vind vad jag vet). Danskt bolag som investerar inom främst EU (möjligen 100%)

      Radera
    3. Örsted är numera stora även på amerikanska västkusten och håller på att bygga en del runt Taiwan. En stor marknad i Europa är Storbritannien. Det som är lite intressant att titta på är deras underleverantörer, varifrån beställer de sina vindkraftverk, kablar, kraftkomponenter, byggentreprenader etc.

      Sedan är Örsted näst största bolag på danska storbolagslistan (innan det börsnoterades och sålde av sina fossila tillgångar hette det Dong, vilket man fortfarande ser i t ex Börsdata https://borsdata.se/terminal/se/dong-energy/nyckeltal )

      /H

      Radera
    4. Amerikanska östkusten, menar jag...
      /H

      Radera
    5. Tack för all information. Dong har jag hört talas om, men har inte haft en aning om vad de höll på med under det namnet. Intressant!

      Radera
  5. Du nämner ju själv Powercell, vilket är ett utmärkt val. Antar att du vill haka på en av framtidens stora Megatrender och där är ju paradigmskiftet inom energisektorn en av de största. Världen är på väg att förbjuda diesel/bensindrivna fordon/fartyg/flyg/stationärt och in kommer vätgasdrivet av olika slag. Kommersialiseringen startar redan i liten skala i år (bla genom Stellantis, Toyota och Hyundai) Men nästa år börjar t.ex. Bosch att masstillverka Powercells stack. Det finns skäl att investera i hela kedjan från produktion av grön vätgas, till distribution och infrastruktur samt tillverkare av stackar/elektrolysörer och annat som hör bränslecellen till. De som ligger först i ledet är främst Plug Power, Ballard, Powercell, Nel, Siemens Energy, ITM och Everfuel. Finns ju också några som är på väg mot kommersialiserig som Cell Impact och Metacon. Hela sektorn bubblar just nu och riskerna är relativt stora. Ser dock ingen bransch med högre potential. Sök information och läs på. Detta skifte kommer att bli lika stort som Internets födelse. Varenda förbränningsmotor skall bytas ut.
    Lycka till.
    / Vätgasnörden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Vätgasnörden! Just vätgas känns väldigt intressant. Du har gett mig flera ideér om bolag jag ska kolla upp vid tillfälle (jag skyndar långsamt...).

      Radera
  6. Problemen med en hel del av miljöbolagen är att de är väldigt beroende av att politiker gynnar dem. De kan i många fall inte klara sig på öppen och fri marknad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det stämmer även med min världsbild. Det känns dock som att det kommer att finnas en hel del politiska incitament i denna bransch (om man får kalla det så) framöver.

      Radera
  7. När folk började lägga in stora mängder pengar i "hållbarhetsfonder" för 1-2 år sedan så rusade priset på alla företag som gör miljövänlig teknik och även om de fallit tillbaka något så är sådana företag fortfarande väldigt dyra. Så det är svårt att köpa något bra till ett bra pris. Om du hittar något så berätta gärna vad du hittar!

    (Jag köpte lite i Eolus Vind för ca 5 år sedan och fick glädjas åt ett prishopp på 1000% men sådana prishöjningar är inte bra om man vill köpa mer)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel. Ja, jag är väl sen på bollen som vanligt. Jag tror inte att jag kommer att satsa på ett bolag, utan antingen på en grupp bolag alternativt någon fond. Jag meddelar på bloggen vad jag kommer fram till, men det dröjer nog ett tag.

      Tack för kommentar och grattis till uppgången i Eolus Vind som trots allt nämnts som ett alternativ ovan.

      Radera
  8. Någon ovan nämnde Ecoclime, som jag varit investerade i en period nu. Spännande bolag som faktiskt går med vinst. Vad gäller fonder så kan jag tipsa om iShares Global Clean Energy UCITS ETF USD.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips! Nu har jag en hel del att studera över tid.

      Radera
  9. Här har du några av de mer informativa sidorna angående vätgas/bränslecellsutvecklingen på global nivå. Lättare än att du skall behöva googla lite random;)

    https://fuelcellsworks.com/news/

    https://mobile.twitter.com/william_sw

    Mvh Vätgasnörden

    SvaraRadera
  10. Hej, jag tycker Brookfield Renewable Corp är intressanta. De har solida finanser, är en pålitlig utdelare och har av allt att döma goda framtidsutsikter. De själva säger att de ser 10-15 år av god tillväxt framför sig, och jag tror det stämmer. Aktien har tagit lite stryk i ESG-pyspunkan, men är fortfarande ganska högt värderad. Men rekommenderar att du bildar dig en egen uppfattning. Det är mitt tips iaf! Roligt ämne du tar upp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips! Jag har mycket att gå igenom...

      Radera
  11. Darling Ingredients är ju ett intressant bolag med nya idéer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant namn. Jag lägger detta till listan av bolag att kolla upp.

      Radera
  12. Rent verksamhetsmässigt hade jag kikat närmare på Veolia Environnement SA. Market cap på 16 309 M EUR och stora (störst?) på avfall. Satsar (och är ledande, tror jag) på desalinering av havsvatten, vilket antagligen kommer vara viktigt i framtiden inte minst i länder med torrare klimat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser också tillgången till rent vatten som en framtidsindustri (tyvärr) i många länder/regioner. Tack för tips!

      Radera