söndag 17 juli 2016

Boktips: Det är bara lite cancer av Klas Ingesson



Jag passade på att läsa "Det är bara lite cancer" skriven av Klas Ingesson, en av våra hjältar från det historiska VM i fotboll 1994. För er som inte kommer ihåg, hade vi 1994 den kallaste vintern på mycket länge, tog OS guld i ishockey, den varmaste sommaren på oerhört länge (tänk över 30 i 10 veckor) och ett riktigt bra landslag i fotboll som tog VM broms borta i USA (även om de grävde guld i USA).

Nostalgi...

Oavsett, i boken beskriver Klas - som titeln antyder - hur cancern påverkade och förändrade hans liv, vad han slutade och istället började oroa sig för. Vi får även en inblick i hans fotbollskarriär och en hel del minnen från karriären som proffs, tiden i landslaget, ett antal galna upptåg med andra fotbollspelare, livet efter karriären som proffs och naturligtvis hur det är att leva med cancer.

Har detta någon som helst anknytning till det f.n. dominerande temat på bloggen, investeringar och ekonomisk frihet? Ja, faktiskt. Även om långt ifrån huvudpoängen i boken, skriver Klas bl a om hur han investerar i skogsfastigheter inte alltför långt ifrån sitt "Heimat" i Ödeshög. Han beskriver också hur vissa av hans kollegor istället investerar i spännande internet relaterade aktier, gör fantastiska vinster, påpekar för Klas att han borde investera i detta istället för skog och hur de till slut - i samband med att internetbubblan spricker år 2000 - i många fall ångrar sig.

Klas påtalar även behovet av att tjäna ihop "tillräckligt" mycket pengar under den relativt korta karriären som proffs. Även om han själv hade planer med sitt skogsbruk, hade (alltför) många av hans proffskollegor inga planer efter karriären som proffs, vilket alltför ofta inte slutade lyckligt.

För oss som är tillräckligt gamla för att komma ihåg hur det var den där sommaren och därmed känner igen många av karaktärerna som nämns i boken, är boken mycket intressant. För yngre medmänniskor kanske inte just denna aspekt av boken är så intressant, men att få en inblick i hur allvarlig sjukdom påverkar och förändrar en liv kan trots detta vara intressant.

I korthet: Läs.

6 kommentarer:

  1. Minns -94 inte bara för värmen. Utan oxå givetvis för det oförglömliga fotbolls VM som var. Sveriges framfart genom turneringen. Själv var jag 18 år då. Kanske en av mina bästa somrar någonsin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar. Jo, det var ingen dålig sommar även om jag själv låg i lumpen.

      Radera
  2. Är den även intressant för någon som inte såg en enda match -94, inte sett en enda sedan dess och (det kanske anas) är helt ointresserad av fotboll? För det är ju ett intressant levnadsöde i övrigt, men boken måste vara ganska fotbollsbefriad för att jag ska orka igenom den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va? Du såg inte en enda match -94? Och jag som trodde att JAG var ointresserad av att titta på sport och hellre utövar (jag slötittade t ex endast på ett par matcher under EM nyligen).

      Du kommer nog inte ha samma behållning av boken, men den är ändå intressant.

      Tack för kommentar.

      Radera
    2. Nej, jag såg inga matcher och hade inte ens tänkt tanken om så Sverige gått till VM- eller OS-final. När Sverige spelade semifinal -94 (för det vet jag, jag läser nyheter) var jag på husvagnssemester med ett par kompisar. De åkte in till närmaste stad för att se matchen på storbilds-tv. Själv stannade jag i husvagnen. På den nivån är det.

      Men på något vis har du ändå sålt in boken. Dock ser jag att den är utlånad på mitt lokala bibliotek ytterligare än månad och jag blev inte så sugen att jag tänkt köpa den :-).

      Radera
  3. behöver du ett lån? Har du letat efter var du kan få lån? Har du försökt få något lån? ansök sedan nu på? (christywalton355@gmail.com) om du vill få ett överkomligt lån. Lån erbjuds här till en mycket låg ränta på 2%. Kontakta oss nu om du är intresserad.

    SvaraRadera