söndag 15 januari 2017

Index och/eller hedgefond? En uppdatering och tankar.

De av er som kommer förbi denna lilla blogg emellanåt känner ju till att jag sedan in maj 2016 utför ett litet praktiskt experiment med regelbundna investeringar i en indexfond samt en hedgefond (detaljer och upplägg).

Tidsperioden är naturligtvis för kort för att kunna dra några ordentliga slutsatser, men att döma av utvecklingen hittills verkar det inte löna sig att investera i en hedgefond. Nu är detta något jag skulle förvänta mig i tider av uppåtgående börskurser, men samtidigt är ju grundtanken med många hedgefonder att det går stadigt uppåt och i varje fall inte neråt. Åtminstone är detta motiveringen till de relativt höga avgifterna.

Hur går det då i det praktiska experimentet? Nedan kan ni se nuvarande ställning. Ett svagt plus på totalen, men ganska stor skillnad mellan de två fonderna:



Som ni också kan se är experimentet inte längre så "litet".

Över tid kan man se att hedgefonden endast varit bättre runt tiden för "brexitomröstningen" i Storbritannien (juni 2016):


Så, vad kan vi lära oss av detta?

För det första: Ingenting! En tidsperiod på endast 8 månader är för kort för att dra några långdragna slutsatser.

Däremot skulle det att hedgefonden faktiskt visar ett ordentligt minus kunna antyda att det över tid inte är en "säker" placering och kanske inte platsar i längre sparande (se t ex bloggrannen Aktiepappas inlägg om att spara till barn).

Försöket rullar på och om inget oförutsett händer är tanken att det rullar till maj 2018. Då kanske vi kan börja dra lite mer korrekta slutsatser.

2 kommentarer:

  1. Jag blir lite skeptisk till detta test. Nog för att det är intressant att jämföra hedgefonder och indexfonder. Men riskerar inte detta att bli ett dyrt test? Jag känner inte till Lynx Dynamic specifikt, men hedgefonder som grupp presterar oftast tid riktigt dåligt över tid (pga t.ex. de höga avgifterna). Sedan är 2 år en för kort tid för att dra några slutsatser. Speciellt Avanza Zero kan ju ta vägen lite varsomhelst under en tvåårsperiod.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det ligger en hel del i det du skriver. Jag investerar ju både i index- och hedgefonder och startade detta som en "kul grej". Naturligtvis hoppas jag att det ska bli lönsamt.

      Radera