tisdag 8 augusti 2017

Förändringar i Fegis- och fondportföljerna

Jag har bestämt mig för att genomföra ett par förändringar i fegis- och fondportföljerna:

I Fegisportföljen (där jag "parkerar" pengar till dess att (om någonsin?) OMXS30 går ner till 1000 eller jag behöver pengarna för att hjälpa till med något större inköp) fördelar jag nu pengarna på två fonder:

Splitan Räntefond
Spiltan Högräntefond

Pengarna är i denna portfölj är fullt investerade i dessa två fonder.

I Fondportföljen har jag bestämt mig för att slopa att ha en räntefond och fokusera enbart på aktiefonder enligt följande:

Sverigefonder
   - Avanza Zero (ingen avgift)
   - Xact OMXSB Utd (ETF) (0,15% i avgift plus courtage)

Globalfonder
    - SPP Aktiefond Global (0,3% i avgift)
    - Länsförsäkringar Global Indexnära (0,2% i avgift)

Tanken är att jag köper lika mycket i varje fond månadsvis (förutom Xact OMXSB Utdelande vilken jag köper vid kvartalsskiften eftersom Avanza inte erbjuder automatiserat månadssparande i ETFer) och ombalanserar i slutet av varje år. 

I nuvarande takt kommer jag att vara fullinvesterad i fondportföljen runt årsskiftet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar