fredag 29 december 2017

Mina akiteinnehav över tid

Jag har handlat med aktier, fonder, warranter och optioner i mitt liv. De senaste tio åren dock inte med warranter och över hela tiden har antalet optionsaffärer varit ytterst begränsat.

Vad gäller aktier och fonder har det dock handlats desto mer, alltsom oftast till ett inte så positivt resultat. Vissa succéer blandat med vissa katastrofer.

När jag i en mer mogen ålder insåg detta satte jag upp mina investeringsregler (ett inlägg om detta hittar du här). Detta tillsammans med en fråga om investeringsråd från en yngre släkting gjorde att jag startade upp denna lilla blogg för att på ett sätt hålla lite koll på mig själv samt att jag alltid tyckt det är kul att skriva.

Jag redovisar inte hela min ekonomi på bloggen, men sedan en tid tillbaka beskriver jag dels fördelningen i aktieportföljen samt dess totala värde. Både fördelning och värde har jag följt kvartalsvis sedan början av 2015 och det kan kanske intressera någon hur detta har sett ut över tid.

Sagt och gjort så knåpade jag såhär i mellandagarna ihop ett par diagram (klicka för större bild):


Detta är kanske inte det mest tydliga diagrammet i världshistorien (även om ni klickar för större version), men för den med fullgott färgseende framgår t ex att jag gått från 6 till 12 innehav i portföljen samt att Lundbergföretagen utgjorde en mycket stor andel av portföljen i början - ett relativt defensivt innehav som gått mycket bra sedan dess. En annan sak kanske värt att notera är att inget bolag utgått ur portföljen.

Ni kan se detaljerna i tabellform på innehavssidan.

Och, slutligen, oroa er inte - inläggsfrekvensen kommer att gå ner efter ledigheterna.




5 kommentarer:

  1. Hej Egon och tack för de mer frekventa inläggen under denna ledighet!

    Jag vågar mig på att fråga om du vill ägna ett par rader till hur du ser på oljan i allmänhet, då du har Statoil som ett stort innehav, men även Blackpearl.

    Vill såklart även önska dig ett gott nytt år!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sofokles!

      Jag hör till den lilla skara som tror på stigande oljepriser i framtiden. Detta kan dock ta sin tid. Angående Statoil skrev jag ett inlägg för några veckor sedan som kanske kan vara av intresse: http://egoninvestor.blogspot.se/2017/11/statoil-nagra-funderingar.html

      Framtiden får utvisa om mina investeringar i Statoil och BlackPearl blir lyckosamma. I skrivande stund har jag större plus i Statoil än minus i BlackPearl (t o m utan att med Statoils utdelningar i beräkningen).

      Kul att du är tillbaka efter din paus.

      God fortsättning!

      Radera
    2. Tack för ditt svar. Kom ju på att jag (såklart) hade läst det inlägget.

      Tack!

      Jag satt och läste Royal Dutch Shells senaste kvartalsrapporter och det syns att det just nu tycks vara en trend som pekar uppåt. Återstår att se om denna fortsätter.

      Ännu en gång: Gott Nytt År.

      /Sofokles

      Radera
  2. Det första intrycket är att det inte är några stora förändringar, men att dubbla antal innehav på några år är förstås rätt stort.

    Jag har inget emot att du skriver ofta så länge du tycker det är skoj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel. Sett till totalvärdet är det ganska stor skillnad och t ex Lundbergs har gått från ca 27% till 13% trots kraftig (mer än 70%) kursuppgång. Jag kanske borde ha lagt in en graf som visar totalvärdets utveckling över tid också.

      Tack för att du läser och kommenterar.

      Radera