torsdag 28 december 2017

Mitt innehav i Spiltan - en fantastisk resa

I och med mitt senaste kvartalsinköp uppdaterade jag min lista över innehav (se även flik ovan) och kunde konstatera att jag inte fyllt i vare sig datum för första inköp eller andel av portföljen för mitt innehav i Spiltan.

Jag fick leta litegrann i mina gömmor, men lyckades hitta avräkningsnotan från Alternativa listan där jag efter lite extra arbete lyckades köpa aktierna i april 2012. När jag fyllde i datumet kunde jag konstatera att detta faktiskt (och tyvärr, eftersom jag som bekant sålde för tidigt) är de aktier jag ägt längst bland nuvarande innehav.

Dessa köptes innan jag etablerade min nuvarande strategi för aktieköp och har visat sig vara ett fantastiskt lyckokast. Kursen har utvecklats otroligt väl och jag ligger för närvarande på över 1100% i avkastning!


Mitt köp i april 2012 visar på vikten av tur. (Klicka för större bild.)


Jag köpte 50 st aktier, men äger idag 45 efter att ha sålt av fem stycken i och med ett erbjudande om inlösen från Spiltan vilket jag utnyttjade (länk till inlägg om detta). Denna inlösen gjorde att de aktier jag äger med andra ord är ren vinst (jag vet, jag har inte sålt, så har egentligen ingen vinst).

Jag köpte för 650 kr/aktie. Senaste gången det var handel (på Alternativa listan handlas det endast en gång per månad) köptes och såldes aktier i Spillran för 8100 kr/aktie!

Likt jag skrivit om tidigare fick jag upp ögonen för detta bolag i och med intervjuer med den karismatiske VDn Per H. Börjesson och dennes - i mina ögon - sunda inställning till sparande, investerande och pension. Den intresserade kan ta sig en titt på det nyhetsbrev kallat Sparrebellen här. (Man verkar numera kalla sig Sparklubben märker jag).

Den gode Per har även skrivit en del böcker (länk) varav jag läst åtminstone en (Så kan alla svenskar bli miljonärer) och kan rekommenderas.

Tillbaka till det viktigaste av allt, nämligen mig själv! Mitt innehav i Spiltan har med andra ord gått mycket bra och efter en del knep och knåp så här i juletider har jag passat på att uppdatera ungefärlig portföljandel över tid i min lista över innehav. (Jag började endast följa detta från slutet av 2014 och kvartalsvis endast från slutet av 2015.)

Ett "hobbyinnehav" som varit - och är - en betydande andel av portföljen.

Den stora värdeökningen i Spiltan kan framförallt förklaras av investeringen och innehavet i Paradox Interactive, ett innehav jag tidigare uttryckt åsikt om att man bör dela ut (länk).

Med dagens kurs skulle jag inte köpa ett lika stort "hobbyinnehav" i Spiltan, men i och med att jag redan "tagit hem" min vinst har jag inte för avsikt att sälja (precis som med mina andra mer "normala" innehav).

Ja, jag vet, om man inte skulle köpa i dagsläget, så ska man sälja, men mina regler tillåter ju inte det - knasigt, eller hur?

Och, slutligen, bloggen är för liten för att tjäna något som helst kommersiellt syfte, så detta är inte reklam för någonting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar